Patrick K.-H./Oleg Makarov | Room Sketch: Sonic Relay Frameworks



Die Arbeit benutzt digitale Technologien als Antrieb für ungewöhnliche Klangerzeuger: das Klicken von Relais, normalerweise ein unerwünschter Nebeneffekt. Eine algorithmische Partitur von Klicken und Frequenzen wird von Mikrocontrollern und Relais ausgeführt. Die Relais sind in einem Bilderrahmen positioniert, der auch als Resonanzkörper fungiert und einen speziellen Klangraum generiert. Nähert man sich einem der Rahmen, nimmt man das einzelne Relais detailliert war. Von Weiten zeigt sich ein ganz anderer Effekt, indem sich das Gesamtgefüge der einzelnen Teile erschließt.

Patrick K.-H. (b.1980) ist Ton-/ Video- und Bildender Künstler, er arbeitet in den Bereichen Sound Installation, Live und Tape Akusmatik und Animation. Er ist Autor von Musik und Video für Oper, Theater, zeitgenössischen Tanz, postdramatische Theaterstücke und Performances sowie von eigenen Werke in Russland, Europa und den USA.
Oleg Makarov (* 1979) ist Komponist, Klang- und Medienkünstler und Instrumentenentwickler. Er entwickelt interaktiver Multimedia-Performances, Mehrkanaltoninstallationen, komponiert Kammer-, Gesangs-, Instrumental-, Elektroakustik- und Radiomusik. Makarov erforscht Algorithmen der Reziprozität zwischen Ton, Bild und Bewegung in grafikorientierten Systemen.


*****************************************************************

The work uses digital technology to drive unusual sound generators: the click of relays, usually an undesirable side effect. An algorithmic score of clicks and frequencies of microcontrollers and relays is performed. The relays are positioned in a picture frame, which also functions as a resonance body and generates a remarkable sound space. When someone approaches one of the frames, he / she detects the single relay in detail. From a distance, there is a completely different effect when the overall structure of the individual parts is revealed.

Sound- / video- / visual artist, Patrick K.-H. (b.1980) collages within the fields of sound installations, live and tape acousmatic and animation. Author of music and video for opera, drama, contemporary dance, postdramatic theatre plays and performances as well as his own works in Russia, Europe and USA. He exercises cross fertilisation, where the most curious is the appearance of intermediate forms. Oleg Makarov (b.1979) - composer, sound- and media-artist, instrument developer. Author of interactive multimedia performances, multichannel sound-installations, also chamber, vocal, instrumental, electroacoustic and radio music. Researches algorithms of reciprocity between sound, image and movement in graphics-oriented systems.

“The most important thing in art is The Frame. For painting: literally; for other arts: figuratively - because, without this humble appliance, you can't know where The Art stops and The Real World begins. You have to put a 'box' around it because otherwise, what is that shit on the wall? If John Cage, for instance, says, "I'm putting a contact microphone on my throat, and I'm going to drink carrot juice, and that's my composition," then his gurgling qualifies as his composition because he put a frame around it and said so. "Take it or leave it, I now will this to be music." After that it's a matter of taste. Without the frame-as-announced, it's a guy swallowing carrot juice.” Frank Zappa: The Real Frank Zappa Book. Chapter 8. The Frame.


 

  

ARCHIV: 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2018 | 2019

KLANGMANIFESTE 2020